Kawal Kolesterol Dan Tekanan Darah Tinggi Dengan-SHAKLEE

Masalah jantung merupakan punca utama kematian di Malaysia dan juga didunia. Biasanya sakit jantung yang berpunca dari kadar kolesterol yang tinggi dan tekanan darah tinggi tidak mempunyai sebarang tanda.
Seseorang individu terdedah kepada serangan jantung bila dia mempunyai kolesterol LDL yang lebih tinggi daripada kolesterol HDL. Ada dua jenis kolesterol.
1)Kolesterol LDL(kolesterol jahat).
2)Kolesterol HDL(kolesterol baik).







Lipoprotein LDL menyebabkan kolesterol melekat pada dinding arteri, menyebabkan pembentukan bahan keras dan tebal yang dipanggil plak kolesterol. Lama-kelamaan, plak kolesterol menyebabkan dinding arteri menebal dan saluran arteri semakin sempit, satu proses yang dipanggil atherosclerosis.


Arteri koronari membekalkan darah dan oksigen kepada otot jantung. Bila arteri koronari menyempit disebabkan atherosclerosis, ia tidak mampu membekalkan darah dan oksigen secukupnya kepada otot jantung. Kekurangan oksigen ke otot jantung menyebabkan dada sakit, juga ketulan darah dalam arteri yang menyebabkan saluran itu tersumbat dan membawa kepada kematian otot jantung (serangan jantung).
Zarah kolesterol HDL menghalang proses atherosclerosis dengan menarik kolesterol daripada dinding arteri dan menyingkirkannya melalui hati, untuk dibuang menerusi hempedu. Ia juga mengganggu pengumpulan kolesterol pada dinding arteri oleh zarah kolesterol LDL.
Harus diingat, jantung kita ni telah bekerja keras dan berfungsi mengepam darah dari kita masih dalam kandungan ibu kita lagi.Oleh itu sayangilah jantung anda untuk kehidupan yang terus baik sepanjang hari,

Set Vitamin yang dicadangkan dalam shaklee ini mempunyai kebaikan antaranya adalah:
1.Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dan stok.
2.Membantu mengekalkan tahap kolesterol yang baik.
3.Membantu tekanan darah yang normal.

Set Vitamin ini terdiri drp:

1. OmegaGuard



  • pengambilan asid lemak omega 3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.
  • memperbaiki kesihatan kardiovaskular disamping memelihara tekanan darah dan paras trigliserida dan kolesterol yang normal.
  • merendahkan kolesterol dan menghindar pembekuan darah di dalam badan.



2. Garlic

  • membantu mengekalkan tekanan darah yang normal dan paras kolesterol.
  • menggalakkan kesihatan kardiovaskular.
  • menurunkan kolesterol LDL ,trigliserida dan kelikatan darah.
  • meningkatkan HDL,menghalang stok dan penyakit koronari.


3.Vitamin E complex

  • Melindungi jantung,melindungi sel darah merah untuk mengelakkan pegasidan lipid.
  • meningkatkan kolesterol HDL.
  • mengurangkan tekanan darah tinggi.
  • sejenis antioksidan kuat yang boleh larut dlm lemak dimana ia menyokong kesihatan jantung.


4. Lecithin

  • pemecahan lemak dan kolesterol, bertindak sbg pembersih salur darah.
  • membantu mengemulsi dan metabolisma lemak,kolesterol dan trigliserida dalam tubuh.
  • menghalang tekanan darah tinggi dengan menghalang arteriosklerosis.
  • menggalakkan peredaran darah.


  • Menyokong penghasilan tenaga bagi jantung
  • Menggalak dan melindungi arteri sihat terhadap pengoksidaan LDL
  • Meningkatkan peredaran darah
  • Membantu menambah dan mengekalkan paras CoQ10 di dalam darah.

*********************************************************************************
Saya adalah pengedar Shaklee yang sah di Sarawak (SID 869586). Melakukan penghantaran ke seluruh negara/Indonesia/Brunai melalui pos laju. Berminat boleh hubungi saya di 0198668615/0128844580 atau email di sheenaeshoptrading@gmail.com Konsultansi percuma sepanjang bergelar pelanggan Sheena E Shop House. ********************************************************************************* Mahu Jadi Ahli Shaklee? Jangan Tunggu Lagi. Jadi Ahli, Jaga Kesihatan, Tambah Pendapatan. Hubungi saya untuk menjadi rakan seperjuangan di Shaklee
Online form powered by 123ContactForm.com | Report abuse

Spot Whitening Treatment

Item Name Spot Whitening Treatment
Price
Description
Keterangan Produk
  • Memperbaiki kesan-kesan matahari serta jeragat kulit dengan cepat
  • Kuasa pencerahan botani dihasilkan daripada pati Likuoris dan Peony, yang amat bernilai disebabkan kesannya dalam mencerahkan, melindungi serta menghilangkan radang kulit
  • Cats Claw menegangkan kulit
  • Vitamin C aktif membawa kecerahan yang baru untuk kulit anda dengan rawak wajah yang lebih halus

Jadual Makan Cinch Shake dan Lecithin

Shaklee ada caranya asalkan anda betul-betul disiplin dan ANDA MAMPU MELAKUKANNYA!!!!




Untuk pengamal Cinch Shake dan Lecithin, berikut adalah contoh jadual pengambilan yangn harus anda amalkan. Ini hanya sebagai contoh dan panduan anda sahaja, ia mungkin boleh diubah mengikut kesesuaian dan keselesaan badan anda.

Minggu Pertama
Pagi : Breakfast mcm biasa


Morning Teabreak : minum Cinch segelas.. Bancuh satu scoop dgn plain water/fresh milk/soya milk..

Lunch : makan macam biasa. Lps lunch amik lecithin 3 biji

Petang teabreak : minum Cinch segelas.. Bancuh satu scoop dgn plain water/fresh milk/soya milk..

Malam : dinner mcm biasa/ if tak makan, make sure ada makan biskut ke roti ke.. JANGAN skip mkn .. lps tue amik lecithin 3biji..

Minggu Kedua dan juga minggu-minggu seterusnya

Sama jadual tapi dah boleh start minum Cinch sekali sehari kalau nak.. Cinch ni akan bg kiter rasa kenyang dan bertenaga juga..

TIPS :
– morning teabreak dlm kul 10am
– afternoon teabreak dlm kul 4:30pm-5:00pm
– minum air putih 2-3 L sehari.. WAJIB
– JANGAN sesekali skip minum air putih yea
– JANGAN skip mkn .. at least mkn biskut, roti, hirup sup,

Penting:

DISIPLIN!


credit

*********************************************************************************
Saya adalah pengedar Shaklee yang sah di Sarawak (SID 869586). Melakukan penghantaran ke seluruh negara/Indonesia/Brunai melalui pos laju. Berminat boleh hubungi saya di 0198668615/0128844580 atau email di sheenaeshoptrading@gmail.com Konsultansi percuma sepanjang bergelar pelanggan Sheena E Shop House. ********************************************************************************* Mahu Jadi Ahli Shaklee? Jangan Tunggu Lagi. Jadi Ahli, Jaga Kesihatan, Tambah Pendapatan. Hubungi saya untuk menjadi rakan seperjuangan di Shaklee
Online form powered by 123ContactForm.com | Report abuse

Peppermint-ginger : bantu masalah perut dan angin

Hari ni nak share pengalaman saya ambil Peppermint-Ginger. Saya memang kurang bercerita produk yang saya tak ambil. Ini pengalaman baru ambil peppermint-ginger ni sebab sejak mengandung saya memang banyak sangat angin dalam badan. Kalau lewat makan sikit mula angin sampai naik ke kepala.

Shaklee Peppermint-Ginger Plus

Nyaman dan Melegakan

Halia merupakan herba terbaik dalam memelihara saluran penghadaman dan mempunyai ciri-ciri semulajadi yang nyaman dan dapat melegakan senak perut. Pudina pula merupakan herba yang membantu dalam menggalakkan sistem penghadaman secara sihat dengan melegakan dan menyamankan perut.

Shaklee peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan. Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.

Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

sumber : Shaklee Malaysia

Cuma masukkan sebiji peppermint-ginger ke dalam air teh, tunggu sehingga larut, kacau dan minum. Sangat sedap. Rasa halia tak kuat sangat dan mudah diminum. Sebelum ni pernah cuba minum teh halia tapi tak dapat masuk kat tekak. Akhirnya buang je.

Tapi kali ni sebiji pun dah cukup dengan rasa yang sangat enak. Kurang sikit angin dalam badan dan kurang sikit rasa nak muntah.

Nak cuba?
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

credit

**********************************************************************************
Saya adalah pengedar Shaklee yang sah di Sarawak (SID 869586). Melakukan penghantaran ke seluruh negara/Indonesia/Brunai melalui pos laju. Berminat boleh hubungi saya di 0198668615/0128844580 atau email di sheenaeshoptrading@gmail.com Konsultansi percuma sepanjang bergelar pelanggan Sheena E Shop House. ********************************************************************************** Mahu Jadi Ahli Shaklee? Jangan Tunggu Lagi. Jadi Ahli, Jaga Kesihatan, Tambah Pendapatan. Hubungi saya untuk menjadi rakan seperjuangan di Shaklee
Online form powered by 123ContactForm.com | Report abuse

Toksin banyak dalam badan?? Bagaimana ia bagi kesan buruk pada badan kita? Jangan risau..Shaklee ada penawarnya


Sesungguhnya kesan toksin pada badan amat mebahayakan dan banyak memberi kesan buruk..Detailnya adalah seperti dibawah..

KESAN KEMUDARATAN TOKSIN KEPADA TUBUH?

Hakikatnya, pengambilan makanan terlalu berasid seperti daging, makanan diperhalus seperti nasi, roti, gula, manisan, makanan goreng berminyak, protein dan lain-lain adalah faktor yang menyumbang kepada masalah kesihatan. Di samping itu, makanan yang mengandungi bahan kimia seperti pengawet, pewarna dan perasa tiruan, antibiotik, racun perosak dan lain-lain.

Jika badan terlalu berasid serta berlaku proses penapaian dalam usus akan meningkatkan kandungan toksin di dalam badan kita. Toksin tersebut akan diserap dan melekat dalam darah yang menyebabkan terjadinya pelbagai masalah kesihatan atau penyakit. Antara penyakit yang diakibatkan oleh tindakbalas toksin dalam darah, ialah:

PENYAKIT JANTUNG / TEKANAN DARAH TINGGI

Photobucket


Toksin yang melekat di dalam darah akan menjejaskan kelancaran perjalanan darah. Ia menyebabkan jantung, bekerja lebih kuat untuk melancarkan perjalanan darah yang melalui saluran yang tersumbat. Ia akan mengakibatkan pembesarana jantung, sementara tekanan ke atas saluran tersumbat akan mengakibatkan tekanan darah tinggi. Di samping itu, buah pinggang dan sistem endoktrin dalam usaha membersihkan toksin akan merembes pelbagai jenis kimia yang menyebabkan terjadinya tekanan darah tinggi.

PENYAKIT KULIT
Penyakit kulit terjadi apabila toksin dalam darah cuba keluar melalui kulit. Pengumpulan toksin di dalam kulit akan mengakibatkan penyakit seperti jerawat, furunkel dan lain-lain.

DEMAM

Photobucket


Demam adalah proses semulajadi badan untuk membersihkan diri sendiri. Apabila sel darah putih menentang toksin di dalam badan, kadar metabolisme semakin cepat, mengakibatkan tubuh mendapat demam.

TUMOR

Tumor juga berpunca daripada bahan buangan bertoksin yang berkumpul di pelbagai tisu badan.Oleh itu, langkah awal untuk mengelakkan penyakit ialah dengan membuang toksin dan tidak semata-mata mengawal sebarang penyakit dengan ubat sahaja.


JIKA ANDA SEORANG PEROKOK???

Photobucket


Sayangilah nyawa anda, mungkin kempen ”TAK NAK’ tidak mampu mengubah tabiat merokok anda. Jangan khuatir kerana kami tidak mahu memaksa anda untuk tidak merokok, namun kami tahu bahawa anda YAKIN dalam tubuh anda terdapat banyak toksin terkumpul hasil dari tabiat merokok anda. Kami juga YAKIN anda tahu bahawa toksin daripada tabiat merokok ini akan memudaratkan kesihatan anda.


__________________

Ha…dalam shaklee..kita ada core vitamins yang boleh membantu dalam buang toksin ni ye…iaitu Alfalfa, herblax dan juga DTX Complex….memang penyahtoksin yang hebat lah!

Bagaimana dengan anda? Nak cuba Shaklee?


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any

credit

********************************************************************************** Mahu Jadi Ahli Shaklee? Jangan Tunggu Lagi. Jadi Ahli, Jaga Kesihatan, Tambah Pendapatan. Hubungi saya untuk menjadi rakan seperjuangan di Shaklee ********************************************************************************** Saya adalah pengedar Shaklee yang sah di Sarawak (SID 869586). Melakukan penghantaran ke seluruh negara/Indonesia/Brunai
Online form powered by 123ContactForm.com | Report abuse

Manfaat Penyusuan Susu Ibu Kepada Bayi

Berdasarkan sepotong ayat dari al-Qur-an,

…Dan ibu -ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang-orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu
 
Surah al-Baqarah.



Saat menyusukan bayi adalah momen yang paling istimewa dan berharga. Ketika menyusukan bayi ini lah saat-saat keemasan untuk membentuk jalinan ikatan yang lebih erat dan mesra antara ibu dan anak. Sewaktu menyusu ibu dan bayi saling bertatapan mata, bayi merenung lebih dekat muka si ibu dan juga dapat menyentuh muka ibunya, selain berasa selesa dalam dakapan penuh kasih sayang dan mesra si ibu dan juga masih boleh mendengar degupan jantung ibu sama ketika si bayi masih dalam perut ibu, membuatkan bayi menjadi tenang, yakin, berasa selamat, berasa dilindungi dan berasa disayangi.

Pakar Perunding Jabatan Obstetrik & Ginekologi Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) Dr. Seri Suniza Sufian juga mengakui, penyusuan ibu sekurang-kurangnya sejam pertama selepas kelahiran akan dapat mempercepatkan pembentukan susu ibu.Keadaan ini secara tidak langsung dapat memberi kesempatan kepada ibu untuk melihat dan menyentuh bayi yang baru dilahirkan secara dekat serta mesra. Sentuhan dan renungan di antara ibu dan anak adalah rangsangan penting dalam menjalin hubungan antara mereka.

Bayi yang menyusu badan sebenarnya akan lebih berkeyakinan kerana mendapat kasih sayang dan juga perhatian yang secukupnya.Selain itu penyusuan susu ibu ini merupakan satu jaminan kasih sayang yang utuh antara ibu dan anak sepanjang hayat!! bukan sekadar ketika si bayi kecil sahaja.!!


Ramai ibu bapa moden yang risau penyusuan susu ibu kepada bayi akan menyebabkan anak tidak boleh berenggang dengan si ibu, tetapi sebenarnya anak yang rapat dengan ibu bapa mudah dilentur dan dibentuk keperibadiannya kerana dia sering akan mencari ibu bapa sebagai tempat rujukannya ketika menghadapi masalah dan bukannya kepada kawan-kawan sebagai tempat mengadu. Bukankah penyusuan susu ibu itu lebih elok untuk membentuk keperibadiaan cemerlang si anak?!!

Betapa bernilainya susu ibu ini buat si manja anda kerana:

  • Susu ibu memberi keperluan pemakanan yang sempurna mengikut perkembangan bayi.
  • Susu ibu juga sentiasa berubah-ubah mengikut suhu persekitaran, dimana apabila cuaca panas tekstur susu berubah menjadi cair, bertujuan untuk menghilangkan dahaga bayi terlebih dahulu sebrlum mengenyangkan. Apabila cuaca sejuk, tekstur susu berubah menjadi lebih pekat (kandungan lemak lebih banyak dari air) yang dapat menghangatkan dan memberi keselesaan kepada bayi kala cuaca sejuk

  • Susu ibu juga mengadungi protein, lemak dan omega-3 yang mudah dihadam untuk perkembangan mental dan fizikal yang optimum berbanding susu formula (saya akan bincangkan dalam topic yang lain nanti)
  • Susu ibu juga sebenarnya dapat meransang perkembangan otak dan sistem saraf bayi, yang membuatkan si manja lebih cepat belajar dan perasaan ingin tahu ‘explore’ itu lebih menebal dalam diri mereka.
  • Susu ibu memberikan antibodi di fasa awal kelahiran bayi, di mana ketika ini tubuh bayi amat-amat lemah dan susu ibu dapat memberikan antibodi mencegah jangkitan dan penyakit mata kerana susu ibu mengandungi vitamin A dan E, mematangkan usus (mengurangkan kolik), mencegah alahan, mengeluarkan mekonium dari saluran pencernaan tubuh bayi.

  • Susu ibu mengelakkan dihidrasi kepada bayi ketika demam dan dapat menyembuhkan demam dengan lebih cepat. Jadi kerapkanlah menyusukan bayi anda ketika si manja demam
  • Susu ibu amat bersesuaian dengan ph tubuh bayi kerana susu ibu adalah dari sumber manusia jadi amat-amat sesuai dengan keperluan perkembangan seorang manusia yang baru lahir. sebab itu Allah kurniakan susu ibu kepada wanita yang bergelar ibu, bukan sekadar mencipta susu ibu sahaja!!

  • Susu ibu menggalakkan kesihatan yang baik dan mengurangkan risiko penyakit kencing manis dan kanser dikalangan kanak-kanak.

  • Susu ibu dapat mengurangkan penyakit-penyakit seperti batuk, jangkitan telinga, bronkitis, pneumonia (jangkitan paru-paru), meningitis (radang membran pelindung yang menutupi otak dan sumsum tulang belakang) dan cirit birit pada bayi.
  • Susu ibu dapat melindungi bayi daripada alahan seperti kolik, penyakit kulit, hidung, lelah, cirit birit, muntah serta alahan pada makanan.

  • Susu ibu dapat mengurangkan risiko penyakit usus (necrotising entrolitis) di kalangan bayi pramatang
  • Susu ibu dapat mengurangkan kerosakan gigi, penglihatan, mengurangkan kelemahan pertuturan serta membantu perkembangan rahang.
  • Susu ibu memberi jaminan kesihatan pada masa panjang iaitu apabila si bayi dewasa kelak bukat setakat ketika si manja kecil sahaja. Dimana susu ibu membentuk sistem imun yang tinggi kepada bayi sedari kecil yang dapat mengurangkan masalah-masalah kesihatan apabila dewasa kelak seperti penyakit jantung, kencing manis, kanser, obesiti dan lain-lain
  • Susu ibu dapat mengurangkan risiko kematian mengejut bayi (SIDS) yang mana bayi yang menyusu dengan susu formula dari hari pertama kelahiran lebih berisiko untuk mengalami simptom ini.

  • Susu ibu tersedia pada bila-bila masa, suhu susu ibu adalah mengikut suhu badan dan juga sentiasa tersteril membuatkan susu ibu amat kuarang tercemat berbanding susu fomula atau susu lain.

  • Susu ibu dapat mengeratkan hubungan antara ibu dan anak, dimana semenjak dari bayi, bayi tersebut sudah mendapat kasih sayang dan perhatian secukupnya dan ini membentuk keperibadian cemerlang apabila dewasa kelak. Bayi yang menyusu susu ibu lebih berkeyakinan, ceria dan cergas ^_^.

Jadi berikanlah bayi anda susu ibu dari sejam pertama kelahirannya kerana komposisi kolustrum yang hanya wujud dalam payudara ibu dalam tiga hari pertama dapat membina antibodi melawan penyakit dan dapat mencegah jaundis kepada bayi kerana susu ibu terutama kolostrum juga sejenis ‘laksatif’ semulajadi (berfungsi seprti julap) yang dapat mempercepatkan pembuangan mekonium (mekonium yang masih terkumpul dalam usus bayi akan meningkatkan paras bilirubin dalam darah)!!.. bukannya cari dan beri anak anda minum susu kambing!!..Ya, memang betul susu kambing itu, adalah susu yang terbaik selain susu ibu dan merupakan makanan sunah Rasulullah s.a.w tetapi Allah telah menganugerahkan susu ibu yang mengandungi lebih 300 khasiat untuk kebaikan dan tumbesaran bayi.

Berikanlah anak anda penyusuan secara eksklusif selama 6 bulan pertama kemudian berikanlah bayi anda makanan pelengkap dan teruskanlah penyusuan susu ibu sehingga bayi mencapai 2 tahun atau lebih mengikut kehendak ibu dan anak berdasarkan saranan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) dan Tabung Kanak-kanak United Nations (UNICEF). Penyusuan secara eklusif (hanya susu ibu semata tanpa makanan dan juga air masak!!) adalah penting untuk mencapai pertumbuhan, perkembangan dan kesihatan yang sebaiknya

Vitamin C Shaklee Stocks Will Available Soon

Harap maklum buat anda semua. Stok Vitamin C Shaklee akan tiba pada bulan April 2013. Jadi adik-adik manis, kakak-kakak cantik, abang-abang yang nak guna vitamin C Shaklee dan yang nak beri kepada insan-insan tersayang boleh buat PRE-ORDER Vitamin C Shaklee dari saya sekarang.


Vitamin C Shaklee a.k.a vitamin cantik ni sangat la laris. Aritu dua kali stok sampai kat semua cawangan Shalee, tapi tak sampai seminggu dah habis. Ramai la yang ‘keciwak’. Huhuhu.


Jadi, order sekarang supaya bekalan Vitamin C Shaklee anda tidak kehabisan!!


Oppss..Pre-Order tu order dulu nanti bila stok vitamin C Shaklee dah sampai saya akan roger anda semua balik dan baru bayar sebelum saya serahkan vitamin-vitamin cantik ini ke tangan-tangan mulus anda^_^


Berapa Harga Vitamin C Shaklee ni ye?

Harga Runcit (180biji Sebotol)


Semenanjung Malaysia – RM92.50

Sabah & Sarawak – RM97.50


 

****************************************************************************** Saya adalah pengedar Shaklee yang sah di Sarawak (SID 869586). Melakukan penghantaran ke seluruh negara/Indonesia/Brunie melalui pos laju. Berminat boleh hubungi saya di 0128844580 atau email di hasheena73@gmail.com Konsultansi percuma sepanjang bergelar pelanggan Sheena E Shop House. ********************************************************************************** Mahu Jadi Ahli Shaklee? Jangan Tunggu Lagi. Jadi Ahli, Jaga Kesihatan, Tambah Pendapatan. Hubungi saya untuk daftar segera .

Online form powered by 123ContactForm.com | Report abuse

Cara Pandang Dan Nilai Anak-anak kita

Assalamualaikum;

Sebagai ibu bapa terlalu banyak benda boleh kita pelajari untuk meningkatkan kemahiran keibubapaan kita, betulkan? Setiap hari ada-ada saja benda baru dan kita boleh selalu belajar untuk mempertingkatkan ilmu demi anak-anak tersayang.

Saya suka baca artikel ni dan nak kongsi supaya boleh tambah sedikit sebanyak apa yang kita ada.
Jom baca sama-sama. Nak jadi ibubapa Mithali kan? icon smile Cara Pandang Dan Nilai Anak anak kita

…………………………………………………………………………………………………………………………………
Saya mudah stres bila anak meragam. Dan saya rasa serta fikir anak-anak saya tak seperti anak orang lain.

Kalau boleh saya nak anak-anak yang diam, tidak hiperaktif, dengar cakap, tak bergaduh sesama mereka, duduk diam masa pergi function atau kenduri.
Bila bercerita, saya selalu bagitahu kepada orang lain bahawa anak-anak saya hiperaktif dan suka meragam.

Tapi itu dulu…

The Field Is Always Greener On the Other Side…

Bila muhasabah balik, anak-anak saya sebenarnya normal sebagai kanak-kanak.
Memang kanak-kanak mempunyai pelbagai ragam dan karakter. Mereka bukan hipokrit terutama mereka yang belum remaja. Mereka sangat ekspresif.

Yang tidak ekspresif itulah yang kita risau sebenarnya.
Malah secara umum, sebenarnya anak-anak saya juga seperti kebanyakan anak orang lain. Cuma, mungkin kita selalu lihat ‘the other side of the fence is always greener‘.

Yang tidak ‘normal’nya ialah orang dewasa atau ibu bapa yang meletakkan
harapan dan expectation yang tinggi pada anak-anak yang kadang-kadang belum pun matang atau mencecah remaja.

Bayangkan betapa saya biasa memarahi/memukul anak-anak serta cepat stres pada suatu ketika dahulu. Serba sedikit mungkin ianya kerana saya terkesan dgn cara didikan dan hukuman ayah ketika saya dan adik beradik kecil dahulu.

Pada masa yang sama, menjadi ibu bapa muda atau young parents yang tidak mempunyai ilmu dan pengalaman di dalam parenting serta stres dengan tanggung jawab sebagai isteri dan doktor banyak mengaburi saya. Maka, sudah sahlah masalahnya adalah pada diri saya sendiri.
Hinggakan pada satu ketika, saya meletakkan semua rasa bersalah ke atas diri sendiri. Hinggalah saya ada terbaca satu kisah dalam satu buku motivasi yang mengatakan ibu bapa juga insan biasa yang boleh berbuat salah.

There is always a room for improvement. Maka, jangan terlalu stres dan menghukum diri. Teruskan berusaha untuk berubah menjadi ibu bapa yang lebih baik.
There is also a U-turn. Anak-anak seperti ibu bapa, boleh diubah dan berubah kepada fitrah mereka yang asal.

Perbetulkan Cara Pandang Dan Nilai
Yang penting cara pandang dan penilaian kita yang harus diperbetulkan.

Kerana itulah, al Quran menerangkan anak-anak dan pasangan kita dengan pelbagai perumpamaan.
Ada masa mereka merupakan ujian, ada masa mereka merupakan perhiasan dan ada masa mereka merupakan al baqiatus soleehaat (bekalan amalan) kerana ia semua bergantung bagaimana kita memandang dan menilai mereka.

“Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar.” (al-Anfal:28)

“Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan.” (al-Kahfi:46)
Sekiranya kita benar-benar yakin merekalah al baqiatus soleehaat (modal bagi amalan soleh), maka kita kena yakin merekalah rezeki yang Allah berikan kepada kita.

Sudah tentulah kalimah syukur yang sentiasa kita lafazkan walau apapun keadaan fizikal, mental atau akal anak-anak kita.

Bukan keluhan atau sesalan. Kerana buruk atau baik, merekalah anugerah daripada Allah SWT.
Lebih indah jika kita yakin mereka jualah perhiasan yang menjadikan kita cantik serta tidak kurang dipandang di dunia ini.

Bak kata al-Imam al-Raghib, ”Perhiasan adalah apa yang mencegah seseorang itu daripada kelihatan hodoh sama ada di dunia mahupun di akhirat.”

Kata-Kata Itu Doa
Ya, tanpa sedar rupa-rupanya saya sering menggambarkan kepada orang lain bahawa anak-anak selalu meragam dan menangis, terutama Naurah dan Imad.

Tapi sebenarnya, mereka tidak akan meragam tanpa sebab. Habis-habis pun ragam mereka kerana berebutkan barang sesama mereka. Tidak pun kerana simptom kurangnya kasih sayang kepada mereka atau salah cara kita memberi perhatian.

‘Nakal’ mereka bertempat.

Saya teringat cara orang dulu-dulu menegur anak.

“Bertuah punya anak.”

“Haa, panjatlah lagi (pokok), nanti mak ubatkan kalau jatuh.”
Sindir dalam lembut yang penuh pengajaran dan hikmah. Bukan maki bukan sergah.
Mungkin yang selalu kita kena ucapkan ialah, “Anak saya baik… elok aje main dengan abang dan kakak dia.”

Lagi bagus sekiranya kita perbanyakkan pujian tatkala mereka membuat kebaikan supaya ianya menjadi galakan atau positive behaviour encouragement.

Yakinlah psikologi serta reverse psychology sangat membantu.
Saya masih lagi ingat ketika kami mula-mula menggunakan teknik ini di rumah, terasa sangat palsu dan hipokrit. Namun lama kelamaan, Alhamdulillah kami mula melihat hasilnya sedikit demi sedikit.
Kekuatan Spiritual Sebagai Benteng

Akhir kata, jangan sesekali putus asa. Yakinlah dengan usaha dan bukanlah dengan hasilnya.
Usaha kita merupakan suatu perjalanan yang kita tidak pasti akan akhirnya.
Memberi dengan sebaik-baiknya agar balasan Allah jualah yang terbaik buat kita.
Ada masa iman kita tinggi, ada masa iman kita rendah. Itu biasa kerana kita insan biasa.

Bak sabda Nabi,
“Demi Dia yang jiwaku berada di tangan-Nya, jika kamu sentiasa berada di tahap yang sama seperti ketika mana kamu bersama denganku dan semasa mengingati Allah, nescaya Malaikat akan berjabat tangan denganmu ketika kamu berhenti rehat atau berjalan! Akan tetapi, wahai Hanzalah, ada masa untuk ini dan ada masa untuk itu (Baginda mengulang menyebutnya tiga kali).”
(Hadith riwayat Muslim)

Kekal sedar serta sabar menahan diri itulah kunci takwa buat ibu bapa semua.

SET DIET SHAKLEE OR KORSET ~~~ MANA LAGI SENANG, MUDAH, SELAMAT N OF COX LOST WEIGHT…

 

Assalamualaikummm… 🙂 hari ni xbape nak sihat… da seminggu asal mlm j demam.. siang xd p.. mlm j demam.. demam j malam.. malas nk pk panjang.. kang pk merepek2.. takuttt!! hahahhahaa… ok bebalik pada topik utama.. set slimming shaklee or korset?? mana pilihan hati.. semua jenama, barang d baik n d buruknye.. ikut mana selese la senang cite.. zf bukan nak menghasut mana2 pihak okayyy… kang glemer plak! ahhahah.. abisss!
KORSET
ramai yang nak body yang hot melecun… yang agak pasrah tu maybe dalam hati ‘ak kurus skit pon ok la dari gemok’ ok la tu atleast d semangat.. jgn putus ase..! korset ni d macam2 brand.. d mahal d y murah… zf sendiri.. mengaku penah gunakan korset, dulu mase tahun 2008.. heheh.. mase tu beli ngan avon j.. murah j tapi me as student memang rase mahal… di sebabkan excited nk kurus n slimm.. kumpul duit.. beli jugak! akhirnye dapat.. d yang cakap kine paka 8jam sehari baru d effect.. pakai 6 bulan kot.. memng berkesan… cover makan la.. tiap petang kadang g riadah o jogging… best! tapi ape yang xbestnyeee.. sehari pakai 8jam.. misti la g class pon zf pakai… yang xbestnye, pakai korset ni orang laen boleh perasan.. t mula la.. ‘eh ko pakai korset k’ ala malunye nak jawabbb!
nak x nak jawab j la ye.. xkan nk tipu bende da terang2 nampak.. eeee.. nak menipu pon agak2 la.. hahahha.. sampaikan 1 tahap.. nak tido pon zf pakai, kadang2 sakit jugak.. sebb d besi.. nak kurus punye pasal.. tahankan aje… tahun lepas sebelum kenal ape itu shaklee.. member zf d offer ‘ mas nak beli korset x.. ni xd besi..xsakit, ko gemok camner pon boleh muat.. percaye lah..’ xd besi..??? zf beli ok! hahhah.. xpk panjang da.. ni kuruss punye pasal.. hahhaha.. u ol pakai korset y camner??? paling latest zf beli siap d suar sekali.. die ckap kine pakai complete.. pakai la complete.. bile nk g toilet.. aduhh! jenoh beb.. ape lagi lame la kat toilet dok membetulkan saje.. hahaha.. rase pakai baju tebal j.. tu la nak pegi toilet memang payah sikit.. pastu korset ni xle dibasuh.. lau basuh rosak la… lagi 1 masalah utama.. lau nak sembayang… kan time solat bersih.. korset xbasuh bersih k…?? so how??? skang pakai ag tapi jarang… bab nk elakkan time solat pakai korset.. hehehhe.. u ol camner???
CINCH, ESP, LECITHIN, ALFALFA, HERBLAX
set ni yang zf amik.. alhamdulillah.. turun.. lost weight.. tapi xtau bape kilo dah.. bab xtimbang ag dari guna sampai skang.. tapi yang zf tau skang da le pakai suar saiz 27!! dulu 31.. nak pakai saiz 29 pon da xle napassss!! hahhhah.. betape la sekse.. orang gemok nk cantik… zf bukan lah gemok sangat.. tapi disebabkan antare adik beradik zf badan paling besa.. dari kecik kine bahan.. tu sebab push factor nk kurusss.. raye tadi ramai yang tego skang da kuruss.. hati kembamg semangkok.. hahahha.. gembira di hatii!!! p yang best amik set slimming shaklee ni selain boleh kuruss/slimming.. dapat bonus lain.. contohnye pengambilan esp bukan j tok bagi kite rase kenyang yang panjang..kulit muka pon cantik, bukan j kulit muka… pelihara kulit badan sekali.. selain tu alfalfa membantu yang resdung, alergic, gatal-gatal… lecithin pulak as pembakar lemak.. juga penguat memori.. pesakit gout, strok.. boleh amik.. kolestrol tinggi pon sangat elok amik lecithin ni… herblax sebagai detox.. membuang ape yang xperlu.. nk perut kempis?? ringan n lega.. herblax sangat best… sya suke… lurve..lurve!! cinch= bagi yang sangat ber selere makan tu.. selera makan yang membuak-buak… sama macam zf.. baik amik cinch… even hargenye mahal sikit.. tapi xp kan if benefitnye baguss… hehhehe.. mungkin d yang xsuke nak kurus kine membuang n kine g toilet j… bukan g toilet j tau… cume pagi2 j.. nak kurus tapi banyak komplen pulak..opsss! tapi ni la manusia.. nak lebih.. tapi usaha lebih xnk.. senang cite nak senang j.. hhehhe…
OMEGA.. = bakar lemak… ramai yang keliru antara LECITHIN ngan OMEGA.. memang same fuction… tapi OMEGA lebih berkesan dari lecithin, ..bezanya macam ni :
omega – naik kapal terbang
lecithin – naik kereta
so, da tau mana lagi cepat sampai destinasi??? so, mane pilihan anda? nak cepat capai target??? pilih lah dengan bijak… 🙂
lau betol-betol nak lost weight.. korset semata kurang membantu… zf citer based pengalaman sendiri.. tapi ramai jugak yang takut nak amik supplement ni sebab takut after benti makan.. takut gemuk.. zf da consume 3 bulan before puase.. n dalam mase puase tu niat nak stop.. n slowly stop.. i mean kurangkan kadar pengambilan supplement.. bulan ni still syawal kan.. da stop! berat maintain beb… TAPI jika awk XJAGA MAKAN.. SELERA MAKAN MEMBUAK2.. tlg la jgn stop.. MASALAH UTAMA IALAH DIRI AWK SENDIRI… pakai korset beribu pon xguna if makan xjaga… adakah zf betul??? hehehhehe 🙂
p/s : supplement n korset hanya membantu awk dari gemok.. dan membantu awk tok kurus,.. membantu awk tok dapatkan bentuk badan yang di idamkan… kadang2 memang xkan jadi diet kite,.. tapi awk jangan lah putus ase.. tu maksudnye awk perlu usaha yang lebih bukan teros give up n benti..x!! pk betul2 sebelum amik keputusan.. xkira ape jua yang awk amik.. perlu usaha.. yakin awk boleh buat… if rase down.. cari la zf.. insyallah zf bantu p yang mampu.. ala bukan makne nak promote shaklee.. x la! i mean if awk rase down n perlukan semangat.. sy boleh tolong.. 🙂 zf pon kdng up n down juga… tu normal… senyum j.. 🙂 nak try shaklee slimming set?? berminat nak dapatkan saiz suar 27cm like me..? hehehhe.. boleh try shaklee ni.. sy da .. anda camne??? rase tercabar x?? ecehhh!!! jadikan push factor awk sebagai pembakar semangat awk… kenapa awk perlu kurus.. knp nk diet??? tujuan awk?? kasi clear biar jelas.. n senag nak capai target awk… 🙂 al da bestt!! gud luckk!!
ape tunggu lagi?? cepat2 call / sms / pm.. sila add me kat FB tok dapatkan info terkini.. hehehhe 🙂
Hasheena
012-8844580
 
 
credit…